Badania profilaktyczne

Informacje ogólne

Profilaktyka raka szyjki macicy

Podstawowe metody profilaktyki raka szyjki macicy to szczepienia przeciwko infekcji wirusa HPV oraz coroczne
badania cytologiczne.

Badanie cytologiczne polega na pobraniu za pomocą szczoteczki rozmazu z szyjki macicy na szkiełko podstawowe. Po odpowiednim utrwaleniu i zabarwieniu rozmaz cytologiczny podlega ocenie mikroskopowej.
Celem badania jest ocena, czy złuszczające się komórki są prawidłowe, czy patologiczne – podejrzane o proces nowotworowy. Wynik badania podawany jest w oparciu o klasyfikację Papanicolau i system Bethesda.

Interpretacja tego podziału jest następująca:

Klasyfikacja nieprawidłowości komórek nabłonkowych w systemie Bethesda

Komórki nabłonka płaskiego:

Inne elementy znajdujące się w rozmazach cytologicznych pobranych z tarczy szyjki macicy:

Szczepienia HPV
Szczepionki przeciwko i infekcjom HPV służą do zabezpieczenia przed infekcjami i ich skutkami najczęstszych typów wirusa brodawczaka ludzkiego: zapalenia sromu i pochwy, stany przedrakowe – dysplazje oraz nowotwory złośliwe sromu, pochwy i szyjki macicy – rak.

Zapobieganie chorobom gruczołu piersiowego obejmuje samokontrolę, ultrasonografie i mammografię sutka. Każda kobieta po 20 roku życia powinna sama oglądać i badać swoje piersi raz w miesiącu po miesiączce, najlepiej podczas kąpieli, kiedy piersi są namoczone i namydlone. Każda zaobserwowana zmiana, guzek, zgrubienie, wciągnięcie brodawki powinno być sygnałem ostrzegawczym i wymaga konsultacji z lekarzem.

Ultrasonografia piersi może być wykonywana jeden raz w roku.
Mammografię wykonujemy po 35 roku życia, w przypadku stwierdzenia zmiany w badaniu palpacyjnym lub USG oraz w obciążonym wywiadzie rodzinnym. Profilaktyczne badanie mammograficzne należy wykonać co 2 lata u kobiet w wieku 40 – 50 lat, a jeden raz w roku po 50 roku życia.
Wymazy Cytologiczne, Bakteriologia, Badanie Piersi, HPV