Układ endokrynny odpowiada za wydzielanie hormonów, czyli swego rodzaju przekaźników, regulujących pracę organizmu. Zaburzenia w jego obrębie mogą znacznie pogorszyć komfort życia kobiety na wielu płaszczyznach. W skład układu dokrewnego wchodzą bowiem ważne narządy, takie jak jajniki, trzustka, nadnercza, tarczyca czy przysadka mózgowa. Wydzielanie hormonów przez jeden z gruczołów jest ściśle powiązane z pracą pozostałych, dlatego tak ważne jest, aby utrzymać prawidłową gospodarkę hormonalną.

Wpływ zaburzeń hormonalnych na cykl menstruacyjny

Zaburzenia endokrynologiczne bardzo często występują pod postacią problemów ginekologicznych. Dlatego nie należy lekceważyć najbardziej charakterystycznych symptomów, takich jak nieregularne miesiączki, nietypowo obfite lub wyjątkowo skąpe krwawienia menstruacyjne czy też ich nagły zanik. Czujność powinny wzbudzić także zaburzenia w procesie dojrzewania oraz nieustępujące zmiany skórne. Takie objawy mogą świadczyć o poważniejszych schorzeniach, dlatego bardzo ważne jest to, aby jak najszybciej rozpocząć diagnostykę i leczenie zaburzeń hormonalnych.

Zespół policystycznych jajników

Jednym z najważniejszych narządów, odpowiadających za posiadanie przez kobietę charakterystycznych cech płciowych, są jajniki, a konkretnie wydzielane przez nie hormony (estrogen, progesteron, relaksyna, androgeny). Jeżeli w procesie ich wydzielania zachodzi nierównowaga, mogą pojawić się zaburzenia cyklu miesiączkowego i owulacji, nadmierne owłosienie czy trądzik. Zastosowanie odpowiednich leków pozwoli na wyregulowanie pracy gruczołów, a tym samym na przywrócenie prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Fizjologiczne zaburzenia endokrynologiczne

Jedyną sytuacją, kiedy objawy zaburzeń hormonalnych można uznać za coś normalnego, jest okres ciąży oraz karmienia piersią. W tym czasie uwalnia się prolaktyna, odpowiedzialna za produkcję substancji regulujących cykl menstruacyjny i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych. Brak miesiączki czy zmienność nastrojów w tym czasie jest więc czymś naturalnym.

Wszelkie niepokojące objawy, które mogłyby świadczyć o zaburzeniach pracy układu endokrynnego, należy jak najszybciej skonsultować z ginekologiem-endokrynologiem. W takiej sytuacji tylko odpowiednio dobrane metody leczenia zaburzeń hormonalnych mogą zwiększyć komfort życia Pacjentki, a w skrajnych przypadkach nawet uratować życie.